Adaptarea la gradinita: dificultati si metode de acomodare

Distribuie pe...
Share on Facebook55Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn1

adaptarea la gradinita refuz plans metode

Adaptarea la gradinita: cand universul copilului si al parintilor se schimba

Mersul la gradinita constituie primul moment deosebit de important din viata sociala a copilului. Pentru prima oara in viata sa, micutul experimenteaza cunoasterea, invatarea si interactiunea cu alti copii intr-un mediu nou, cel al institutiei de invatamant. Daca pana acum familia si casa erau centrul universului celui mic, acum descopera bucuria de a cauta noi relatii, cu educatoarea si cu alti covarstnici si de a explora noi spatii stimulative pentru cresterea sa. Gradinita reprezinta o etapa fireasca in dezvoltarea oricarui copil. Cu toate acestea, adaptarea la gradinita a copiilor, acomodarea lor cu aceasta situatie noua de viata presupune un proces unic si singular atat pentru micuti cat si pentru familiile lor.

Nu doar universul copilului se schimba odata cu intrarea la gradinita, ci al intregii familii. Parintii insisi trebuie sa se adapteze cu faptul ca fiul sau fiica lor va merge la gradinita. In special, mama este cea care trebuie sa simta ca este suficient de pregatita sa poata sa isi lase copilul pentru mai multe ore, in fiecare zi, in grija unei doamne poate necunoscute, doamna educatoarea, intr-un mediu pe care nu-l poate controla, gradinita, alaturi de copii despre care nu stie mai nimic.

Adaptarea la gradinita: copiii care plang la gradinita si copiii cu probleme de adaptare

Integrarea copilului in gradinita, asa cum aminteam mai sus, reprezinta un proces singular pentru fiecare copil si familie in parte, un proces care trebuie facut cu rabdare, atentie si toleranta pentru dificultatile care ar putea aparea. De regula, adaptarea la gradinita dureaza aproximativ doua saptamani, insa aceasta poate varia in functie de particularitatile fiecaruia.

Toti parintii isi doresc pentru copilul lor sa se adapteze cat mai usor la gradinita, sa fie inca de la inceput vesel la ideea de a merge la gradi. Nu toti copiii insa reusesc sa faca din mersul la gradinita un moment pe care sa-l astepte cu nerabdare zi de zi. Pentru unii prescolari, adaptarea la acest nou mediu se face mai dificil. Exista chiar si situatii mai problematice, in care copilul refuza sa mearga la gradinita sau, odata ajuns acolo, incepe sa planga puternic si sa isi implore parintii sa il ia acasa.

Problemele de adaptarea la gradinita si cele de integrare au stransa legatura cu ceea ce se numeste anxietatea de separare. Ea exprima o teama puternica a copilului de a se desparti de parinte, chiar si pret de cateva ore, iar cauzele sunt, in general, psihologice.

Vezi aici legatura dintre adaptarea la gradinita si intoleranta la frustrare a copilului

Copiii care simt anxietate crescuta cand merg la gradinita si sunt nevoiti sa se desparta de parinti nu se mai pot bucura de ceea ce interactiunea cu ceilalti si cunoasterea de lucruri noi le-ar putea aduce. Ei raman incremeniti in frica lor de necontrolat si, daca reusesc totusi sa ramana la gradinita, stau retrasi intr-un colt al camerei, fara sa para interesati de jocuri sau activitati.

O adaptare dificila la gradinita ridica probleme atat pentru copil, cat si pentru parintii sai. In fiecare dimineata in care este adus si lasat cu educatoarea, copilul plange puternic si refuza sa il lase pe parinte sa plece. De multe ori, tensiunea se amplifica pentru ca parintele insusi se simte confuz si deznadajduit in legatura cu trairile foarte puternice ale celui mic si cu refuzul lui de a ramane in gradinita.

Exista, de asemenea, situatii in care copilul accepta cu bucurie gradinita primele saptamani iar apoi apare, brusc, refuzul de a mai merge la gradi. Parintii au tendinta sa considere, in aceasta situatie, ca o situatie particulara sau o persoana din gradinita au cauzat refuzul copilului. Ei pot avea dreptate, insa, in spatele refuzului copilului, se poate afla constietizarea de catre cel mic a faptului ca va trebui, pentru o perioada lunga de timp, sa revina zi se zi in acelasi loc numit “gradinita”. Daca la inceput el a fost absorbit de jocurile si activitatile interesante pe care doamna educatoarea le-a pregatit pentru copii, acum, pentru ca s-a obisnuit mai mult cu mediul si activitatile specifice, teama si dificultatea legate de separarea lui de parinti au revenit. In plus, gradinita vine cu invatarea responsabilitatii si a autonomiei. Desi ni se pare fireasca achizitia acestor deprinderi la copii, ele presupun un cost emotional important din partea micutului aflat in mijlocului conflictului legat de dorinta de a ramane mic si dorinta de a creste.

adaptarea la gradinita metode acomodare

 

Adaptarea la gradinita: cum sa convingi copilul sa mearga la gradinita

In primul rand, e pagubos sa gandim ca un copil trebuie convins sa mearga la gradinita. Sau ca exista niste metode speciale care functioneaza in cazul tuturor copiilor cu sau fara dificultati de integrare in colectivitate. Exista totusi niste recomandari generale in legatura cu mersul copilului la gradinita si cu buna adaptare la acest mediu:

  • Familiarizeaza copilului cu gradinita: pregatirea copilului pentru gradinita incepe in familie si se face anterior intrarii copilului in colectivitate. Il puteti familiariza pe copil cu gradinita povestindu-i ce implica mersul la gradinita, ce activitati se vor desfasura acolo, cum se va juca si cu cine etc. Parintii il pot implica in mod direct pe copil in pregatirea pentru gradinita luandu-l la cumparaturi si alegand impreuna hainutele, rucsacelul, creioanele sau alte obiecte specifice.
  • Permite copilului sa isi ia jucaria preferata la gradi. Acest lucru va face mai usor de suportat despartirea de parinte. Jucaria preferata este un obiect pe care copilul il are si acasa, care ii este familiar si care il ajuta sa faca fata separarii de cei apropiati.
  • Povesteste-i copilului despre educatoare ca despre o persoana in care ai incredere. Daca cel mic va simti ca parintele va investi cu incredere educatoarea, el se va simti in siguranta, acceptat si inteles si astfel adaptarea la gradinita va fi mult mai usoara si mai placute.
  • Reactiile emotionale ale parintilor sunt extrem de importante in adaptarea la gradinita. Parintele trebuie sa se simta suficient de pregatit sa lase copilul cateva ore in fiecare zi in grija unei doamne pe care nu o cunoaste, in preajma unor copii pe care nu i-a mai intalnit. Daca parintele va raspunde la plansul si la refuzul copilului de a ramane la gradinita cu teama sau nesiguranta, copilul va simti si va face tot ce va putea pentru a-si determina parintele sa il ia acasa.
  • Nu minti copilul in legatura cu timpul petrecut la gradinita. Spune-i copilului ora la care vei veni sa il iei acasa. Daca ii vei spune “Voi veni imediat sa te iau!” copilul te va astepta toata ziua si nu se va putea bucura de activitatile din clasa. “Imediat” pentru el, si pentru noi toti, inseamna “foarte repede”, asa ca, timpul lui se va scurge asteptandu-te si simtindu-se confuz ca “imediat” nu mai vine. In schimb, ii poti spune “Voi veni sa te iau dupa gustarea de pranz.” sau “Dupa ce te vei trezi si te vei mai juca putin cu copiii”.
  • Despartirile inainte de intrarea copilului in clasa sa fie ferme, precise, firesti si fara amenintari: “Daca nu esti cuminte si nu o asculti pe doamna te las aici!”. Ii puteti spune copilului “Acum plec pentru ca trebuie sa meg la serviciu. Voi veni sa te iau dupa ce te vei trezi si vei lua gustarea.”
  • Revederile sa fie naturale, fara reactii emotionale exagerate. In loc de “N-am mai putut de dorul tau!”, “M-am topit toata ziua asteptand sa vin sa te iau acasa!” puteti spune “Ma bucur sa te revad! Abia astept sa-mi povestesti ce lucruri interesante ai descoperit si cum te-ai simtit astazi la gradinita!”
  • Vorbeste in fiecare zi cu copilul despre ziua petrecuta la gradinita , despre activitati, copii cu care a interactionat, mancare etc.

Afla aici cum sa-l intrebi pe copil cum a fost la gradinita in asa fel incat sa primesti un raspuns cuprinzator.

Au fost cateva recomadari prin care ne putem ajuta copiii sa se adapteze mai usor la gradinita, sa se integreze cu placere in colectiv si sa se bucure din plin de aceasta etapa frumoasa a vietii lor.

Sursa foto: images.agoramedia.comwww.opgroeigids.nl

Alexa Bîtfoi

Este psiholog si psihoterapeut pentru adulti, copii si adolescenti.

3 Responses

  1. Roxy says:

    Intr-adevar, adaptarea la gradinita poate fi complicata daca nu pregatim copiii inainte, sau daca nu pregatim parintii dinante. Sunt cazuri in care cei mici raman cu traume , aceste schimbari fiind percepute ca un abandon din partea celor mari, de aceea e util sa cerem sfaturi specialistilor .

  2. Anamaria Nedela says:

    Offf…De vreo 4 zile fiul meu in vârsta de 2 ani si 5 luni a început grădinița, este cu program Montesouri, nu sta decât 3 ore pe zi la gradinita, in ciuda faptului ca timpul petrecut acolo este scurt, el nu pare ca se poate adapta, deși in primele 2 zile a fost foarte ok totul, de vreo 2 zile plange pana ii vine sa vomite si cere sa vin eu…astazi am stat cu el cele 3 ore, bineînțeles ca orice activitate pe care o are devine plictisitoare după maxim 20 minute si vine sa imi spună ca vrea acasa si începe sa mataie sau devine nervos. Sincer nu stiu in ce fel sa il fac sa înțeleagă ca eu o sa ma întorc si nu o sa il las acolo. Pana sa il duc la gradinita, cu ceva timp înainte ii spuneam cam ce o sa faca la gradinita si cu toate astea niciun rezultat. Daca ma puteți ajuta cu un sfat, mi-ar fi de mare folos! Va multumesc!

  3. Va recomand sa vorbiti cu doamna educatoare si sa intrebati daca s-a intamplat ceva care sa-l sperie pe copil. Incercati, de asemenea, sa stati dv. de vorba cu el si sa incercati sa aflati daca ceva din mediul de la gradi ii produce atat de mult disconfort incat sa nu poata ramane acolo. Daca nu exista cauze exterioare pentru refuzul lui, e posibil ca cel mic sa nu fie inca pregatit sa intre in colectivitate. Daca dificultatile persista, va sugerez sa vorbiti cu un specialist psiholog.

Lasa un comentariu